سخنی کوتاه در مورد پان‌ها


 سخنی کوتاه در مورد پان‌عربیسم، پان‌تورکیسم، پان‌ایرانیسم و پان‌شیعه

برای بیشتر دانستن، و کمتر کردن پیشداوری‌ها و کژ فهمی‌ها، پیشنهاد می‌کنم روی کلمه «پان» کمی تکیه کنید. «Pan» که یک واژه یونانی است که معنی اتحاد و یگانگی و کل را می‌دهد که بیشتر اوقات به معنی برتری قومی و برتری نژادی و برتری زبانی و یا برتری مذهبی به‌کار می‌رود.

این واژه سیاسی، در کانتکست‌های متفاوت (زمینه‌های متفاوت) معانی و برداشت‌های متفاوت بدست داده است. مثل برتری - مثل دوستدار - مثل یگانگی - مثل نژاد یا زبان برتر یا مذهب بهتر.

اگر این مفهوم پان را به درستی در زمینه‌های تاریخی آن بشناسیم آنوقت معانی و کاربرد واژه‌های سیاسی مثل (پان عربیسم، پان تورکیسم و پان ایرانیسم و پان شیعه) را بهتر خواهیم فهمید.

در تمام ایدئولوژی‌های پان عربیسم، پان ترکیسم، پان ایرانیسم و پان شیعی، بنا به مقتضیات تاریخی و سیاسی، روی یک یا دو مفهوم عام و کلی تکیه می‌شود و اکثرا برداشت‌های افراطی هم از آنها بدست می‌آید. مفاهیمی چون:

١- زمین (territory)
٢- مذهب (religion)
٣- زبان (language)
٤- نژادوخون (race and blood)

که مقدس و غیر قابل تغییر قلمداد می‌گردند.

«پان‌ها» یک ویژگی عمومی هم دارند که بخشی از شناسنامه آنهاست. تمام «پان‌ها» با اسطوره دشمن خارجی به ظهور می‌رسند. «پان‌ها» در حل مسایل اجتماعی داخلی ناتوانند و برای عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و عدالت حقوقی برنامه‌های موفقی ندارند اما در پیدا کردن دشمن یا دشمنان خارج از مرزها بسیار زیرک هستند تا عدم توانایی خود را به گردن آنها بیندازند و برای یگانه کردن اعضای خود وجود دشمن خارجی و ترس همیشگی از دشمن خارجی بخش اساسی برنامه حزبی و تبلیغاتی آنهاست. اعضای این پان‌ها حتما برای خودشان دشمن‌هایی می‌تراشند و همیشه با یک دشمن خیالی در جنگ و زد وخورد هستند! گویی وجود تضاد و حذف دیگری، نشانی از بودن آنهاست.

البته در تاریخ سیاسی و تحولات اجتماعی، گاهی برای حفظ فرهنگ نیز گروهی از انسان‌ها چنان به‌هم نزدیک می‌شوند و چنان به‌هم گره می‌خورند و با دیگران برای زنده ماندن با چنگ ودندان مبارزه می‌کنند که باعث بقایشان می‌شود. مثل آمیش‌ها در ایالت پنسیلوانیا که ازدواج‌ها هم درون گروهی است و مبتنی بر سنت تا از تداخل ژنوتیپ‌های دیگر جلوگیری کرده و نژاد خود را خالص نگه دارند. مثل کورد‌ها در ۴ کشور خاورمیانه که با چنگ و دندان در ۱۰۰ سال گذشته برای بقای هویتی خود جنگیده‌اند و هنوز هم می‌جنگند.

بنابراین «پان‌ها» همیشه منفی و مخرب نیستند و اگر کنترل شده باشند و به افراط متوسل نشوند می‌توانند به اتحاد و همبستگی یک ملت یا یک قوم کمک کنند اما وقتی به افراط می‌رسند برنامه‌هایشان بیشتر حول خودبرتری و تحریف حقایق و دشمن‌تراشی می‌رود.

زمینه به وجود آمدن این ایدولوژی‌ها مبتنی بر ترس و احساس تهدید از دیگران برای حفظ آب و خاک و یا حفظ هویت و به‌دست آوردن امنیت و حفظ زبان و مذهب و غیره بوده است و از طرف دیگر انگیزه‌های قدرت‌طلبی، برتری‌طلبی، هویت‌طلبی، حفظ امنیت و رقابت که انگیزه‌ها و نیاز‌های قوی اجتماعی هستند، هم نقش اساسی تر وپنهان دارند.

عرب‌ها فکر می‌کردند که اگر بر ضد اروپایی‌ها و تورک‌ها متحد شوند و آنها را دشمن خونی بدانند، امکان زنده ماندن دارند. تورک‌ها هم همینطور از نفوذ فرهنگی ایران و زبان فارسی بیمناک بودند و ایرانی‌ها هم از ترک‌ها و هم از عرب‌ها بیمناک بودند. چون تورک‌ها روی استان‌های ترک زبان ایران ادعا داشتند و عرب‌ها هم روی خوزستان و جزائر خلیج فارس و هنوز هم دارند. در محیطی چنین ترس‌آور و آغشته به سوء ظن ادامه زندگی سالم و امنیت روانی و رسیدن به تفکر سالم و شکوفایی فرهنگی قدری مشکل می‌شود.

در چنین فضای روانی، شیعیان از سنی‌ها می‌ترسند و سنی‌ها از شیعیان و آنها از ترس خود، بر روی هم اسلحه می‌کشند.

و هر کدام خود را در قامت رهبری مسلمانان منطقه و جهان می‌دانند. ترس‌ها چه واقعی و چه غیرواقعی باشند می‌توانند در جهت خشونت‌های ابزاری و سیاسی به‌کار روند.

گاهی اوقات در شرایط خاصی دوتا از این «پان‌ها» برای هدف مشابهی باهم یکی می‌شوند مثل اتحاد پان‌عربیسم صدام و سنی‌ها علیه ایران و یا اتحاد مقطعی شیعیان با ناسیونالیزم ایرانی برای تنازع بقا و رفع تهدید ارضی و گسترش تسلط خود بر سایر مناطق.

پان‌ترکیسم: ایدیولوژی ملی‌گرایانه و توسعه‌طلبانه است که به دنبال یک کاسه کردن تمام ملیت‌ها و مردم ترک‌تبار دنیا هستند که به زبان ترکی و یا تورکی صحبت می‌کنند. این سرزمین‌های پهناور از اروپای شرقی، قسمتی از خاورمیانه، قسمت بزرگی از ایران، افغانستان، بسیاری از ممالک آسیای میانه، آذربایجان تا قسمتی از چین را شامل می‌شود که به آن تورانستان و یا توران بزرگ هم می‌گویند. (رحیم رییس‌نیا، پان ترکیسم- دانشنامه جهان اسلام).

ضیا گوک‌آلپ از اندیشمندان متأخر پان‌تورانیسم محسوب می‌شود که مقام و جایگاه ویژه‌ای در میان پان‌ترکیست‌ها دارد و پدر پان‌ترکیسم لقب گرفته‌است. از نظر وی میهن ترکان نه ترکیه ‌است و نه ترکستان بلکه توران بزرگ کشور جاودانی آنان محسوب می‌شود. وی برای پیشبرد آمال خود تئوری‌هایی در زمینهٔ اقتصاد، جامعه‌شناسی و سیاست و… ارائه داد که هر کدام باب ویژه‌ای در زمینهٔ پان‌ترکیسم محسوب می‌شود.
گرچه تورانستان از بطن پان تورکیسم بیرون آمده ولی این واژه‌ها ابعاد سیاسی و معانی متفاوتی با هم دارند.

سرزمین‌های ادعایی پان تورکیسم یا تورانستان

از اوایل سده بیستم (۱۹۰۸)، گروهی از جوانان ترک در امپراطوری عثمانی گردهم آمدند و اولین منشور پان‌ترکیسم را پی‌ریزی کردند. سقوط سلطان عبدالحمید دوم، باعث شد تا گروهی از افسران جوان و نظامیان متعصب ترک، حزبی را به وجود بیاورند به نام «اتحاد و ترقی»که اساسنامه‌اش در جهت ترکی کردن تمام ممالک محروسه عثمانی بود با محوریت ترکیه جوان (۱۹۱۰). (مجید خدوی، انقلاب ترک‌های جوان. ص۷۴)

خالد ادیب نوشت «آرزوی من، دستیابی ترکان جهان به عظمت و استقلال سیاسی و فرهنگی است» و محمدامین رسول‌زاده از آذربایجان روسیه در یکی از اشعارش چنین آورد که «این کشور پهناور که در سه قاره گسترده است، متعلق به ماست سرزمین توران مقدس.» لذا هم زمین مقدس شد و هم زبان ولی هنوز صحبت از دین مقدس و مشترک نبود.

پان عربیسم: حرکتی سیاسی و اجتماعی بود که در جنگ جهانی اول مطرح شد و هدف اصلی آن یگانگی و اتحاد کشور‌ها وسرزمین‌های عربی خاور میانه و شمال آفریقا بر علیه تسلط امپراطوری عثمانی بود. (پان عربیسم : لوتسکی.صفحات126 -142).

ترس از امپراطوری عثمانی و پان ترکیسم، دولت انگلستان را هشیار کرده بود. وبرای دور کردن عثمانی‌ها از اروپا، تکه تکه کردن امّپراطوری عثمانی را در دستور کار خود قرار داد. دولت انگلیس به شیوخ سرزمین مکه شریف قول استقلال و تاسیس کشور مستقل را پیشنهاد کرده بود که در پایان جنگ جهانی اول به همکاری فرانسه خاورمیانه را خط کشی کردند و ممالک نوبنیادی را تحت نفوذ سیاسی خود به وجود آوردند. در حقیقت امپراطوری عثمانی را متلاشی کردند.و....انتونیوس ص76

سرزمین‌های موردنظر پان‌عربیسم- ملل متحده عربی

یکی از اولین رهبران و تئوری‌پردازان پان‌عربیسم میشل عفلق در سوریه بود. او بنیانگذار حزب بعث بود وی تلاش کرد ملی‌گرایی عربی را با افکار سکولار پیوند داده و با نزدیکی به اردوگاه سوسیالیزم آن زمان، اتحاد و یگانگی عرب‌ها را فراهم کند.

در سالهای ۱۹۶۰ جمال عبدالناصر از مصر پرچمدار پان‌عربیسم شد و در این راه تلاش‌های زیادی کرد. اما شکست تکان‌دهنده کشورهای عربی در جنگ ۶ روزه با اسراییل ضربه روانی و حیثیتی بزرگی بر پان عربیسم وارد کرد که هنور نتوانسته‌اند از زیر بار این شرمندگی بیرون بیایند.

پان ایرانیسم: پان‌ایرانیسم ایران نیز واکنشی به پان ترکیسم بود برای دفاع از تمامیت ارضی (مجموعه سرزمینی به نام ایران) و تحت سیاست عمومیت دادن به زبان فارسی که کپی‌برداری از مانیفست پان‌ترکیسم بود البته نوع ایرانی‌اش.

پان‌ایرانیسم سیاستی و نگاهی منطقه‌ای جدیدی بود که نشان می‌داد که ایران برای خودش تاریخ و هویتی جدا و حتی برتر از پان‌عربیسم و پان ترکیسم دارد با گذشته‌ای درخشان.(احمد افشار- دایره المعارف ایرانیکا ص ۱۸۷).

این سیاست و یا تئوری قدری گسترش یافت و با مفهوم گسترده ناسیونالیزم ایرانی یکی شد و عقیده داشت که کل ایران یک ملت واحد است که یک زبان و یک هویت دارد.(همانجا)

با این نگرش زبان‌ها و اقوام دیگر ایرانی می‌بایست در ملت ایران مستحیل شده و تشکیل یک ملت بزرگ به نام ملت ایران بدهند. روشنفکران ایرانی که تعدادی هم ترک‌زبان بودند، فکر می‌کردند که فقط از طریق اتحاد زبانی در سرزمینی رنگارنگ می‌توانند در برابر تهدید روز افزون پان ترکیسم و پان عربیسم و سوسیالیزم واقعا موجود در شمال مقاومت بکنند. و لذا به تاسیس حکومت مرکزی قوی و ارتش قوی و شاه مرکزی روی آوردند و البته چشمی هم به حمایت مذهب شیعه در برابر سنی‌های ترک و عرب داشتند.

سرزمین‌های ایران بزرگ از نگاه پان ایرانیسم- ایران بزرگ

در کشورهای غربی و ممالک مدرن واحد اجتماعی یک ملت، «فرد» یا Individualty است و حقوق فردی و کرامت انسانی فرد مقدم بر حقوق ملت یا کشور است در حالی که در تمام این «پان‌ها» همه چیز در خدمت ملت و اجتماع هست و تمامیت ارضی و یگانگی زبانی یا همه چیز در خدمت مذهب، بر منافع و مصلحت و انتخاب آزادانه فرد ارجحیت دارند.

نخستین تفکرات پان‌ایرانیسم، توسط دکتر محمود افشار در سال ١٩٢٠ (۱۳۰۶) شمسی، پس از جنگ جهانی اول و انقلاب بالشویکی در اتحاد جماهیر شوروی، به‌طور سیستماتیک در ایران تئوریزه شد که واکنشی بود در مقابل پان‌ترکیسم و پان عربیسم و حتی سوسیالیزم. و رضا شاه بعدها (۱۹۲۵) بازوی اجرایی این سیاست و ایدئولوژی شد و با حکومت آمرانه و مشت‌های آهنین یکجانبه خود تفکر و سیاست (ملت واحد - زبان واحد - لباس واحد و کشور واحد و.....را با سرکوب خونین اقوام و فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر به پیش برد. ارتش قوی و مرکزی بازوی اجرایی چنین برنامه سیاسی بود.

تفکر «ایران بزرگ» هم که نقشه‌اش را دربالا می‌بینید، از رشت شروع شد توسط نویسنده‌ای ارمنی‌تبار به نام گریگور یقیقیان که نشریه‌ای به نام «ایران بزرگ» منتشر می‌کرد که واکنشی بود به گسترش پان‌تورکیسم که در سال ١٨٨٠ از آذربایجان شروع شده بود و بعد در ترکیه فعلی به‌طور چشم‌گیری گسترش یافته بود که این ایدولوژی منجر بر تفکر افراطی برتری تورک و قتل عام ارمنی‌ها شد. اکنون توران بزرگ از سرحدات چین و آسیای مرکزی، افغانستان، بخش بزرگی از ایران تا اروپای مرکزی را در بر میگیرد.

از دیگر رهبران پان‌ایرانیسم از دکتر محسن پزشکپور و محمد مهرداد و داریوش فروهر، هوشنگ طالع و جواد طباطبایی می‌توان نام برد.

انقلاب مشروطیت و اشاعه تفکرات جدید مدرنیته بر اثر انقلاب اجتماعی فرانسه، توسط روشنفکران آذربایجان و قفقاز مثل آخوندزاده، ملکم خان، رشدیه، و حیدر خان عمو اغلی و دیگران، جامعه ایران را تا حدی از ناسیونالیسم دور کرده بود و برای اولین بار حقوق مساوی شهروندی و قانونمداری را مطرح نموده و از چهارچوب این «پان‌ها» فرا رفته بود. ترک و فارس و لر و کورد و بلوچ به عنوان شهروند ایرانی شمرده شدند و تفکر پان‌ایرانیسم و پان‌ترکیسم کمرنگ‌تر شد و می‌رفت تا با آزادی زنان و گسترش تحصیل و امکانات، به طبقات پایین تر سرریز شود و انتخابات به‌جای انتصابات و قوانین زمینی به‌جای قوانین آسمانی و حقوق شهروندی به‌جای حقوق طایفه‌ای جایگزین شود که انقلاب اسلامی سر رسید.

شیعه‌سالاری یا پان‌شیعیسم: با قدرت گرفتن شیعیان در ایران ناگهان این بار پان‌شیعه (شیعه سالاری) با شعار امت واحده اسلام در صحنه ظاهر شد که تمام تعاریف شناخته شده و مناسبات قدرت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه را به‌هم زد. و این بار نژاد و ملی‌گرایی و ملت واحد در چار چوب یک سرزمین معنی خود را از دست داد و تکیه یک جانبه بر مذهب شیعه ۱۲ امامی و امت واحده اسلام و اسلام بدون مرز در دستور قرار گرفت و با شعار جنگ، جنگ تا رفع فتنه از عالم، سودای امپراطوری شیعیان را نه تنها در ایران بلکه در افغانستان، سوریه، لبنان، عراق و بحرین و جاهای دیگر را در برنامه سیاسی و آموزشی و تبلیغاتی خود قرار داد.

با این تفکر پان‌شیعه، ترس و رقابت و سوءظن بین شیعه و سنی و ترک و فارس و عرب و ایرانی که زمینه تاریخی ۱۰۰ ساله داشت دوباره داغ‌تر و داغ‌تر شد که ما شاهدش هستیم و جنگ هشت ساله ایران و عراق، نتیجه جنبی این ترس‌ها و برتری‌طلبی‌های جدید بین این دو پان بود.

تفکر و سازمان‌یابی طالبان در شرق و داعشی‌های سنی در غرب ایران، آتش این رقابت‌ها را تندتر کرد. سنی‌سالاری و شیعه‌سالاری با ملغمه‌ای از پان‌ایرانیسم در کنار شیعیان و پان‌عربیسم در کنار سنی‌ها روز به‌روز آتش خشونت و برادرکشی را شعله‌ها افروخت.

پان‌ترکیسم که خود گرفتار کشاکش‌های درونی و بیرونی بود در نزاع خونین پان‌شیعه و پان‌سنی فرصت‌طلبانه نظاره‌گر بود چون بر اساس مانیفست پان‌ترکیسم هر دو دشمن بودند و چه بهتر که هر دو همدیگر را لت و پار کنند.

نتیجه اولیه این جهان‌بینی بسیار قدیم که آل‌احمد و شریعتی و بعدها با کتاب ولایت فقیه آیت‌اله خمینی، رنگ و لعابی نو گرفته بود، کشتار ایرانیان و همسایه غربی و تخریب و تجاوز و به هدر دادن امکانات زیر ساخت هر دو کشور و توسعه اسلام‌هراسی، ایران هراسی و شیعه‌هراسی و ترک‌هراسی شد. (صاحب این قلم در بین این سالها در آنکارا و تبریز زندگی می‌کرد)....

پان‌ها و قشقایی‌ها:

اما ما قشقایی‌ها چه در زمان اوج و چه در زمان افت، در این بازی‌ها نقشی در خور نداشته‌ایم آن طور که بختیاری‌ها داشته‌اند. و تنها نقش ما سرباز پیاده در این کشاکش‌ها بوده است و فقط سرباز پیاده داده‌ایم و خسارت‌ها دیده‌ایم که نه پان‌ایرانیست قدر دانسته‌اند و نه ملی‌گرا‌ها و نه حکوت‌گران شیعه!؟ و با پان‌ترکیسم منطقه هم سرو سری نداشته‌ایم. تقریبا قومی ایرانی و بدون سرزمین و بدون استان و بدون امکانات با هویت از دست رفته...

به‌همین دلیل از این اختلافات پیش‌آمده در بین جوانان و حتی روشنفکران که به تازگی، ظاهرا هر کدام به یکی از این «پان‌ها» دلبستگی پیدا کرده‌اند سر در نمی‌آورم؟!

امیدم این است که بازی نخورده باشیم و در این دامگه حادثه کلاه خودمان را محکم بگیریم تا باد‌های خزان نژادپرستی و خودبرتربینی آن را به یغما نبرده و خیلی دیرمتوجه نشویم که برای این پان‌ها سرباز پیاده بوده‌ایم!

زنده ماندن قشقایی‌ها و بدست آوردن هویت دوباره و گسترش زبان و فرهنگ قومی و اجدادی ما، فقط در گرو ایرانی آزاد و آباد و دمکراتیک خواهد بود. ایرانی متکثر و رنگارنگ بر محور یک میثاق عمومی و قانون اساسی جدید که هیچ مذهب و هیچ قوم وهیچ زبان ادعای مالکیت کل ایران را نداشته باشد و ایران متعلق به همه ایرانیان باشد. البته که رسیدن به چنین میثاق، به آگاهی و برنامه‌ریزی و گذشت وپشتکار، قابل حصول است.

دنباله‌روی از پان‌ایرانیسم و یا پان‌ترکیسم و پان شیعی‌ایسم ما را به ناکجا آباد خواهد برد که برده است.

اگر برای خودمان حرفی نداشته باشیم، و نتوانیم ضرورت‌های تاریخ رو به جلو را ببینیم، در جا خواهیم زد و دیگران برای ما تعیین تکلیف خواهند کرد و حرف‌هایشان را دیکته خواهند کرد. این جداسری‌ها و صف‌بندی‌های مشکوک ما را از آنچه که هستیم شکننده تر و بازیگران سیاسی را چاق تر و چله تر خواهدکرد.

اشکبوس – طالبی بهمن بیگلو
اول مهرماه ١٣٩٧- آمریکا
——————————————
منابع:
1- Pan Turkism, Encyclopedia , ; Britannica; Revised 2. April, 2016.
2- Fishman. Joshua. Garcia; Ofelia, 2011; Handbook of Language and Ethnic Identity. Oxford University Press. P. 269
3- Xavier. Planhol, Lands of Iran : Encyclopedia, Iranica, 1966
۴- افشار. احمد. هویت ایرانیان در قرون ۱۹ و ۲۰ دایره‌المعارف ایرانیکا. ص ۱۸۷
۵- رییس نیا. رحیم. دانشنامه جهان اسلام.جلد پنجم صص ۴۶۶-۴۷۲
۶- خدوی. مجید : انقلاب ترک‌های جوان. ص. ۷۳
۷- بیات. کاوه : پان تورکیسم. ۱۳۸۶، پردیس، تهران

[کد مطلب: 167108] [تاريخ انتشار: هجدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با دهم اکتبر ۲۰۱۸] [ نسخه مناسب چاپ ]
تقسيم با ديگران:

نظرات
نام: (الزاميست)
نظرات شما (حداکثر تعداد حروف با احتساب فاصله بين حروف 1000 حرف ميباشد):

Captcha
اعدادی را که در تصویر بالا می بینید (بدون فاصله گذاشتن میان آنها) در باکس زير وارد کنید و سپس دکمه ارسال را کليک کنيد
نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ بيست و سوم مهر ۱۳۹۷ برابر با پانزدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 15:25:38 توسط علی اصغر
عربها هیچ مردمی رو عرب نکردن، زبان اونها را به عربی تغییر دادن، مصری هنوز هم مصریه ،سوری هم همچنان سوریه . تا حال شنیدی یک مصری بگه من عربم؟ با تمام فشاری که به ایران اوردن، چقدر زبان مردمو بریدن که ایرانی حرف نزنن و خیلی جنایت کردن ونتونستن زبانشونو عوض کنن، یکی از علتها اینه که ایران خودش بزرگترین امپراتوری دنیا بود و دارای تمدن بود و دیگر کشورها همچنان قبایل بیابونگرد بودن،بقیه مطالب برای اینده میذارم، چون یک داستانی یادم امد که قابل شنیدنه ، یکی از وزرای شاه در مراسمی به شاه میگه من یک برنامه دارم که در عرض چند سال بیسوادی را حل کنم ، شاه دستور میده و مجلس قبول میکنه ولی هیچ اتفاقی نمیافته، چندی بعد در یک مراسم دیگه جناب وزیر بشاه میگه : اقا اون طرح سواداموزی اجرا نشد، شاه در جواب میگه دنبال این داستان را نگیر چون کسی بمن گفته اگر بچه های مردم باسواد بشن « توده ای» میشن .این مطلب رو باین دلیل گفتم که علت ساخت انبوه مسجد برای چی بود، در اخر باید بگم ما سرنا را از دهن گشادش میزنیم، چرا کاری نکنیم که اقوام مختلف انقدر ارامش و رفاه داشته باشن که به فکر جدا شدن نباشن؟
نوشته شده در تاريخ بيست و سوم مهر ۱۳۹۷ برابر با پانزدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 09:01:51 توسط افراسیاب
آقای علی اصغر همانطور که عربها مصریها سوریها عراقیها فینیقی یا لبنان رو عرب کردن ترکان عثمانی هم میتوانستن عربهای سرزمین خودشون رو ترک کنن و نکردن و سر همین هم انگلیس دودستگی ایجاد کرد و تجزیه شون کرد کاری که هنوز در برنامه برای ایران دارن و بارها گفتن ایران کوچک بهتر از کشور قوی و روی منابع نفت وگاز٫ اگر محمد رضا پهلوی بجای مسجد سازی مدرسه درست و حسابی میساخت و سواد فارسی رو گسترش میداد وضعیت مثل حالا نبود پول هم خیلی داشت چهار تا سرباز رو فرستاده بود بعنوان سپاه دانش٫ حالا شماها با کدام بودجه میخواهید صدتا آموزش پرورش بسازید البته اینطور که آخوندها چسبیدن و آمریکا هم گیر داده شاید اصلا مملکتی نمانه که بخواهید از توش کشور بیرون بیارید٫ آمریکا و انگلیس و اسرائیل که نمیان همه نقشه هاشون رو فاش کنن
نوشته شده در تاريخ بيست و دوم مهر ۱۳۹۷ برابر با چهاردهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 19:05:07 توسط علی اصغر
اقا گوش کنید و از دست ندید، افراسیاب میگه:عثمانی اگه میدونست تجزیه میشه همه عربها را ترک میکرد، افراسیاب میگه: عثمانی اگه میدونست تجزیه میشه همه عربها را ترک میکرد. حالا فهمیدید با چه نابغه ای سروکار داریم،اولا در اون زمان کسی میدونست تجزیه چیه؟ دوما چه جوری عربهارو ترک میکرد، سوما عثمانی در جنگ باخت و انگلیس که سرزمین به این بزرگی را نمیتونست بچرخونه به چند کشور تقسیم کرد که اسونتر توی سرشون بزنه. اقا این مردم اگه از عثمانی راضی بودن کی میتونست سرزمین عظیم عثمانی را تکه پاره کنه ؟ توجه کنید که کشوری به اسم عثمانی وجود نداشته وبه اسم اخرین و بزرگترین امپراتوری شناخته میشده. اقا بجای شمشیر از مخ استفاده کنید. مخی که کتاب نمیخونه زیاد کار نمیکنه .
نوشته شده در تاريخ بيست و دوم مهر ۱۳۹۷ برابر با چهاردهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 15:45:04 توسط علی اصغر
اقا بجای اینکه صحبت های بی معنی تجزیه طلب و از این حرفهایی که بوی جنگ وخون میده بکنیم بهتر نیست که اصلا مرزی در روی کره زمین نباشه، بزرگترین خرج کشورها صرف خرید و ساخت ابزار ادمکشی میشه. وزارت نسل کشی امریکا میخواهد سه هزار هواپیمای اف- سی و پنج از شرکت ادم کشی لاکهید بخره، هر کدوم صد میلیون دلار، من چون سواد درست حسابی ندارم نمیتونم حساب کنم چقدر میشه. ایا تصور نمیکنید اگر مرزی وجود نداشت احتیاج به چنین ابزاری هم نبود، ایا همه مردم کره زمین نباید از همه منابع زمین بطور عادلانه استفاده کنند؟ این مرزها را چه کسی درست کرده و برای چی اینکار انجام شده؟ مگر در داخل گشورها که مرزها را برداشتند مردم مشکلی دارن؟ در واقع استانهای مختلف ، کشور های کوچکی هستند که با هم جنگ و دعوا ندارن و اگر همه دنیا به همینصورت باشه اشکال چییه؟ کره زمین انقدر ها بزرگ نیست که به دویست قسمت نامساوی تقسیم شده و باعث جنگ و دعوا شده، همه طبیعت و زمین واسمان و اب متعلق به همه مردم دنیا بطور مساویست، حال صحبت از تجزیه طلبی بنظر خیلی عقب افتاده میاد. درست مثل تساوی زن ومرد که از جایی شروع شد و روزی محقق خواهد شد.
نوشته شده در تاريخ بيست و دوم مهر ۱۳۹۷ برابر با چهاردهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 13:37:20 توسط علی اصغر
توس ترامپ ،باهات موافقم.افرادی مثل افراسیاب فقط شعار میدن. اگر داعش به ایران حمله کنه اولین قومی که میجنگه و اجازه ورود به اونها را نمیده مردمان کنار مرزها هستند، هر مهاجمی اول باید از روی جنازه مرزداران ایران بگذرند، دوم سوال اینه که در دویست سال قبل حدود یک سوم از خاک ایران جدا شدند و خودشان کشور دارند حال مقایسه کنید اونها کشور بهتری دارند یا اونها که جدا نشدند؟ من تجزییه طلب نیستم و به نظرم تجزییه طلبی کلمه اشتباهیه ، اگر هر کدوم از اقوام ایرانی فکر میکنند با جدایی زندگی بهتری خواهند داشت ، کسی حق گرفتن زندگی بهتر را از اونها نداره. شعار بیخودی هم ندید ، ایران بغیر از نفت چیز بدرد بخوری ندارد، دیرم شده باید برم. ادامه بدهیم
نوشته شده در تاريخ بيست و يکم مهر ۱۳۹۷ برابر با سيزدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 08:31:33 توسط امام جمعه
سامان جان خوشحالم از اینکه بعضیها مثل تو و اینا هنوز در دوران سیاه فاشیسم زندگی میکنید. کاش همه همکیشانت اینگونه مثل تو جسور بودند.
نوشته شده در تاريخ بيست و يکم مهر ۱۳۹۷ برابر با سيزدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 07:42:46 توسط ترامپ
وجود ادمهایی مثل افراسیابِ این مقاله اتفاقا خوراک جدایی طلبان است. کاش امثال افراسیابِ این داستان ملیون برابر بشه و ما که خسته از حکومت لجنی فارس هستیم بیشتر متحد شویم و از سلطه انان رهایی یابیم. ان روز که این بابا افرسیاب در کویرهای ایران دنبال ملخ میگردد تا شکمی سیر کند انوقت عقلش سر جایش می اید. حالا اون روز هی پارس کن که اهواز مال ماست . کردستان مال ماست. اذربایجان مال ماست. همونطور که امروز داد میزنی بحرین مال ماست.
نوشته شده در تاريخ بيست و يکم مهر ۱۳۹۷ برابر با سيزدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 07:06:57 توسط سیم آخر
پان پانیسم از هر کجا که استارت کرده باشد، یک نظریه نیست که مقلد داشته باشد. یک اتش زیر خاکستر است که همه جا هست. هر جا که فرق ضدیت آغاز کند نقیض هم ظهور میکند و همنوا با ضدیت جان میگیرد. تقلید از کسی نمی کند بلکه حرکتی است خود جوش شبیه انتی تز. اگر تزی نباشد انتی تزی هم بوجود نمی اید. در محدوده جغرافیایی ایران ظهور پانها از ظهور پان فارسیسم اغاز شد اما نوسینده جرات ندارد ان را بر زبان بیاورد. در کل مقاله ارزشمندی نبود. مثلا ادعا دارد که پانها در حل مسائل اجتماعی ناتوانند. مشخص نمیکند کدام پان و اینکه انها ادعای حل مشکلات را ندارند. بله، در ایران انکه پان فارسیسم را استارت زد از حل مشکلات اجتماعی ناتوان بود، اما پانیسمهای بعدی که معلول علت بودند شاید اصلا دنبال این مسایل نباشند. نمونه اش در تاریخ ایران که حکومتها و شاهان و سرداران ترک زبان ایرانی زمانی که صاحب اقتدار بودند هرگز دنبال این مسائل نرفتند و حتی عربی و فارسی بیشتر در دوران انها جان گرفتند. و شهرهایشان هم اباد شد.
نوشته شده در تاريخ بيستم مهر ۱۳۹۷ برابر با دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 23:21:53 توسط سامان
تکه تکه کردن ایران رویایی بیش نیست، قدمت ایران گواهی ست. کسانی که چنین رویایی در سر می پرورانند خود به دست ایرانیان صد تکه خواهند شد. خوزستان تنها نفت خیز نیست بلکه هر گوشه از ایران گنج نهفته است. خوزستان، کردستان، تهران، اصفهان متعلق به شهروند آن نیست بلکه متعلق به همه ایران و ایرانی ست. عدالت و دموکراسی لغات لفظی ست و در واقعیت تعبیرو تفسیرهای فراوانی دارند. جنایت را می توان عدالت جلوه داد و تجزیه طلبی را دموکراسی. ایران هرگز نخواهد مرد.
نوشته شده در تاريخ بيستم مهر ۱۳۹۷ برابر با دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 16:00:07 توسط علی اصغر
بابا اینقدر به پرو پاچه افراسیاب گیر ندید، ولش کنید. اقا توی شاهنامه بیش از صد بار اسم ایران اومده، چو ایران نباشد تن من مباد...حالا فردوسی ایران رو چی میدونسته خدا میدونه. هزار سال پیش ایا مرز داشته با نگهبانی؟ دوما افراسیاب باید جواب بده ایا این دموکراسیه اگر تو بخوای از پدر و مادر خودت جدا بشی بزنن توی سرت و بگن حق نداری جدا بشی! دوما کی این حقو به یک مشت اخوند داده که مثلا بمب بزنه توی سر کردها وبگه شما حق ندارید جدا بشید.اگه هر قومی از حکومت مرکزی راضی نیست و تونست جدا بشه اونوقت میگن دموکراسیه، من شخصا اهل درست مرکز ایرانم و اگه ایران صد تکه بشه ولایت ما باید وابسته به مرکز باشه ولی صد در صد به همه اقوام ایرانی حق میدم که اگه خواستن جدا بشن ، هیچ کس حق نداره جلو گیری کنه.این عین عدالته.عدالت این نیست که نفت را خوزستان تهیه کنه و مردم دیگر نقات ایران هاپولی کنن و اگر حرفی بزنن با بمب جواب بگیرن. ولی افراسیاب زیاد زور نزن چون ارباب تصمیم گرفته ایران را شش قصمت کنه!!!توی تهرانی یا گیلانی یا بندری میری واسه کردها بجنگی؟ از خودت بپرس.
نوشته شده در تاريخ بيستم مهر ۱۳۹۷ برابر با دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 08:18:26 توسط بهرام
در زبان ایرانی «پهن، پهنا، پهنه» است. «پهنه ایرانیست» یگانگی تیره ها و سرزمینهای ایرانی در سازندگی فرهنگ ایران را میرساند که از ایرانزمین به ایرانسپهر میرسد. در آرمان پهنا ایرانیست که بنوشته «آژیر» آرمانمند کشورگرا، یک اندیشه و جنبش راستین است، کشورهای ایران میتواند همان کشور ایران یا کشور ایران میتواند همان کشورهای ایران باشد.
نوشته شده در تاريخ بيستم مهر ۱۳۹۷ برابر با دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 06:16:08 توسط افراسیاب
زبانی که خط نداشته باشه بهش میگن لهجه٫ ترکی خط لاتین داره و خط لاتین یونانی است خود عربی هم خط نداشته خط پهلوی شده خط کوفی و بعد خط عربی در واقع همان خط پهلوی است ولی چون عربها و اسلام پیروز شدن این خط پهلوی رو بنام خودشون ثبت کردن٫ ما بحث ادبی و تاریخی نداریم بحث ما سر یک سری آدم ناراحت و تجزیه طلب که دائم چوب لای چرخ مبارزه مردم ایران میگذارند و رژیم هم نهایت استفاده رو میکنه٫ تجربه ثابت کرده باید از در دیگه وارد شد باید هر چه بیشتر و بیشتر زبان فارسی رو توسعه داد باید ناسیونالیسم قومی رو از بین برد باید تمام مردم ایران بزبان ملی کشورشون تحصیل و صحبت کنن اینطوری دودستگی ایجاد نمیشه آن بچه که بزرگ میشه خودش رو ایرانی میدونه نه مثل وضعیت فعلی٫ اینهائی که میگن هر لهجه مدرسه داشته باشه چرند میگن اینطوری کل مملکت ایران از بین میره٫ خیلی کشورها کردن بعد تجزیه شدن٫ عثمانی اگر میدانست تجزیه میشه تمام عربها رو ترک میکرد ولی بعد که تجزیه شدن فهمیدن مشگل کجا بوده و بخاطر همین آتاتورک دستور داد فقط زبان ملی ترکیه در کشور رایج باشه ولی آن پهلوی های خائن و بیعرضه این رو نفهمیدن
نوشته شده در تاريخ بيستم مهر ۱۳۹۷ برابر با دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 00:30:15 توسط Hossein
افراسیاب من از زبان صحبت میکنم نه لهجه . . . من کانادا زندگی میکنم و اینجا امکانات آموزشی در دهاتش هم اندازه شهرهاش هست. کانادا سوییس و . . . کشورهایی هستند که چند زبان آموزشی دارند و مشکلی ندارند. ضمنا مگر عربی خط و الفبا ندارد مگر ترکی ندارد . . . اجازه ندارند آموزش داده بشوند بالام جان. و تا وقتی که حق و حقوق اقلیت داده نشود هر گونه حرکات تحریک آمیز خواهیم داشت بالام جان.
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 22:04:44 توسط سامان
قشقایی ها به دنبال هویت هستند، به همین خاطر مخالف ه هویت گرایی هستند! ایل ه قشقایی یا قوم قشقایی، یکی از مختلط ترین "قوم" های ایرانی ست، مخلوتی از ترک، لر، کورد و عرب هستند. هنوز در ادبیات اقلیمی ه ایران مشخص نشده که قشقایی یک ایل هست یا یک قوم! سرزمین ایران مادره فرهنگ و تمدن آریایی ست و این به این معنی نیست که ایرانیان نژاد پرست هستند بلکه "شبه تمدن" هایی که منکر اصالت ایرانی هستند نژادپرست هستند، مانند انگلوساکسونها. زبان ایران زمین پارسی ست و خواهد ماند، ایران سرزمینی متحد و مختلط از اقوام و گویش های زبان ه فارسی ست و خواهد ماند. کهن ترین اقوام ایران، ماد ها و پارس ها هستند و سپس دیگر اقوام به این سرزمین خوش آمدند. زبان، هنر و فرهنگ و تمدن ایرانی از زمان زرتشت تا امروز ایرانی و آریایی بوده ست. هر کسی فکر میکنه این فرهنگ و تمدن به وی تحمیل شده(طرفنظر از دولت امروز) خوش آمد.
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 18:59:24 توسط افراسیاب
فعلا در حال حاضر کسی که به سیخ میخوره و خورده یک مشت تروریست تجزیه طلب هستند٫ کجای دنیا امکانات یک دهات کشور مثل پایتخت همان کشور است٫ در ضمن زبان باید خط داشته باشه در خاورمیانه هزاران لهجه وجود داره برو برای همه مدرسه درست کن در خود تهران لهجه زرگری لهجه حمومی وووو هست برای اینها هم مدرسه درست کنیم کشور هم بدیم٫ اون پهلویهای بی عرضه مفلوک و خود جمهوری آخوندی این وضعیت رو بوجود آوردن٫ البته یک مشت تروریست بدون هویت و بی وطن فقط زبان اسلحه میفهمه هدف اینها فقط به آشوب کشیدن یک کشور چون کرم فقط تو لجن زنده میمونه٫ وضعیت فعلی کشور ایران بهترین محیط برای زنده ماندن اینهاست
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 15:29:10 توسط Hossein
افراسیاب بالام جان ترمزت را بکش میری به سیخ می‌خوری. اولا لهجه نیست زبان هست اونی که بلغور میفرمایید، ضمنا خیلی‌ از کشور‌ها چندین زبان دارند و اگر مدیران بلد باشند مایهٔ افتخار اون مملکت هست که زبان‌های متنوع تدریس شود. زور هیچ موقع جواب نده و نخواهد داد. زمانی‌ از زبان واحد میشود حرف زد که امکانات در تهران برابر باشد با امکانات دهات آذربایجان یا اهواز . . .
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 15:11:56 توسط ایرانی ساکن در غربت
این اقای افراسیاب استثناان امروز سخنان درستی را بیان کرده است. فقط مثل اینکه خیلی جوان است و از وجود حزب پان ایرانیست چیزی نشنیده است که در دهه ۲۰ تشکیل شده بود و کار مهمش مبارزه علیه حزب توده بود. این حزب تا بعد از انقلاب ۵۷ سر پا بود تا بسرنوشت سایر احزاب دوران سلطنت دچار شد. کار ان حزب هم همان کاری بود که اقای علی خط و نشانش را برای اقای افراسیاب کشیده است منها با اجر و سنگ بجای گلوله !
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 15:00:50 توسط ایرانی ساکن در غربت
واژه های ایران و ایرانی در دهه ۱۹۳۰ بعنوان برابر نهاد پرزین (نام قدیمی سرزمین ایران) توسط رضا پهلوی با همکاری تکنوکراتها و روشنفکران هم رکابش بانتخاب و برای نخستین بار در اسناد بین الملل یی بکار گرفته شد. پیشتر ایران زمین را از عهد کورش شاه و خشایار شاه با نام پرزین یا پرزیا می شناختند. باستان شناسان قرن ۱۷ تا بیست همگی ایران زمین را با نام پرزیا و پرزین در کتابهایشان نام برده اند. این بمعنای فارس در مقابل یونانی و رومی است. رم هم یک منطقه از سرزمین ایتالیا است. از عمر نامگذاری ایتالیا بجای رم هم مدت زیادی نگذشته است. مردم المان با خواندن کتابهای باستان شناسان با پرزیا و پرزین اشنا شده اند بهمین جهت انرا بر ایران که در دوره حکومت پهلوی اول انتخاب شده ترجیح می دهند. دوستان ایرانی که از این سابقه اطلاعی ندارند باشتباه برداشت ٫٫ فارس٬٬ میرسند که جای تاسف است. پرزیش هم وزن رومیش و یا گریشیش ( یونانی) در حالیکه یونان هم از مناطق مختلفی تشکیل میشده است. شاد باشید و بجای سخنان بی پایه بیشتر بخوانید و سخن متکی بر دانش بگویید.
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 04:47:16 توسط Irani
چرا بسیاری از ایرانیان در اروپا خود را فارس خطاب مبکنند واگر ایرانی خطاب شوند بسیار ناراحت میشوند. دوستان آلمانی هم این موضوع را تایید میکنند.
نوشته شده در تاريخ نوزدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با يازدهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 02:07:30 توسط sunny
The 8 years war between Iran and Iraq wasn't due o the Pan issue but on water!
نوشته شده در تاريخ هجدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با دهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 21:33:24 توسط علی
افراسیاب اگر کمی صبر کنی جواب تو را در خیابانهای تهران خواهیم داد اما این را هم می دانم تو مرد پشت کامپیوتر هستی در ان زمان جرائت رفتن به ایران را نخواهی داشت
نوشته شده در تاريخ هجدهم مهر ۱۳۹۷ برابر با دهم اکتبر ۲۰۱۸ ، 19:53:56 توسط افراسیاب
من تا بحال پان ایرانیسم نشنیده بودم٫ در کشور ایران هر کسی که شناسنامه ایرانی داره در تمام دنیا ایرانی و تبعه ایران است و زبان ملی ایرانیان فارسی است البته انسانها آزادن خودشون رو غیر ایرانی بدانن ولی طبق قوانین بین الملی ایرانی هستند و کسانی هم که دست به اسلحه میبرن و طبق گفته نویسنده میجنگند آنها تروریست هستند و تکلیف تروریست و تجزیه طلب معلومه یک گلوله ژسه به مغز پوکش میزنن تا عشق جنگیدن رو برای همیشه فراموش کنه٫ در جهان فقط یک کشور ایران هست و از توش ده تا مملکت زائیده نمیشه٫ اکثر کشورها هم یک آموزش و پرورش دارن و برای هر لهجه نمیشه مدرسه درست کرد٫ در ضمن حکومت پهلوی بیعرضه بود اگر مثل آتاتورک همه رو وادار میکرد که به زبان ملی صحبت کنن ما امروز این مشکلات رو در ایران نداشتیم
آگهی های تجارتی