یک ناکامی دیگر برای سیمای جمهوری اسلامی: 
چرا هیچ برنامه سینمایی تلویزیونی نتوانسته موفق شود؟ 


به گزارش «تابناک»، همزمان با سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، طیفی از برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با سینما از جمله برنامه هفت فعال شدند و شماری از برنامه‌های سینمایی نیز پیش از جشنواره فعال بودند و با برنامه‌های تازه تلویزیونی، رقابت سختی را آغاز کردند. با پایان جشنواره فجر و دوره طلایی امکان بهره برداری حداکثری از ظرفیت سینما، هیچ‌ یک از برنامه‌ها نتوانست در سطحی ظاهر شود که هم از دیگر رقبای خود در جذب مخاطب فاصله بگیرد و هم جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون قرار بگیرد؛ اما چرا این اتفاق رخ نداد؟

نخستین عامل این شرایط، به عقبه این برنامه‌های تلویزیون بازمی‌گردد. تمامی این برنامه‌ها توسط گروه‌هایی تولید می‌شود که بخشی از بدنه سینمای ایران هستند یا ارتباط واضحی با بدنه سینما دارند. بدنه سینما در واقع گروهی هستند که در تولید و توزیع نقش مؤثری دارند و منافع مشخصی در این حوزه دارند. قاعدتاً این منافع می‌تواند محافظه‌کاری در نقد، عدم نقد یا انحراف نقد را در پی داشته باشد، چرا که برخی عوامل مؤثر در برنامه قصد ندارد، موقعیت خود را در سینما فدای موفقیت یک برنامه تلویزیونی کنند و فرصت حضور در تلویزیون را امکانی برای تثبیت موقعیت‌شان تلقی می‌کنند.

البته قابل درک است که چرا برنامه‌های سینمایی تلویزیون به چنین گروه‌هایی سپرده می‌شود. واقعیت این است که محمدحسین لطیفی یا بهروز افخمی به واسطه تولید فیلم سینمایی، به مراتب راحت‌تر از خبرنگاران می‌توانند چهره‌های سینمایی را مجاب کنند که با آنها همکاری یا گفت‌وگو کنند و در واقع این مزیت آنها باعث می‌شود، برنامه به آنها سپرده شود. در مقابل شاید خبرنگاران یا منتقدین غیروابسته که به دنبال نقد جدی باشند، به واسطه همین روحیه فاقد طیف وسیعی ارتباطات سینمایی باشند و سینماگران نیز به واسطه آنکه بعدها قرار نیست با آنها همکاری داشته باشد، به راحتی به دعوت‌شان پاسخ منفی می‌دهند.

از سوی دیگر، تکثر این برنامه‌ها نیز در عدم موفقیت‌شان بی‌تأثیر نبوده است. در دوره‌ای که فریدون جیرانی برنامه هفت را برای شبکه سوم سیما به راه انداخت، برنامه‌ای شبیه به آن وجود نداشت و به همین دلیل تمرکز مخاطبان روی این برنامه بود. اکنون به موازات هفت، شماری از برنامه‌های سینمایی دیگر هستند که کل یا بخشی از ساختارشان مشابه برنامه هفت است و به همین دلیل، مخاطبان انتخاب‌های متعددی دارند که آنها را از تمرکز و پیگیری یک برنامه برای اطلاع از احوالات سینما بی‌نیاز ساخته است؛ بنابراین، هیچ برنامه منحصر به فردی به لحاظ محتوایی وجود ندارد که مخاطب را شگفت‌زده کند و وادارد که هر هفته زمان مشخصی به آن اختصاص دهد.

در کنار این عوامل، یک مسأله کلیدی را نمی‌توان نادیده انگاشت و آن بی توجهی به سینمای دنیاست. واقعیت آن که بخش اعظمی از مردم ایران مشتری فیلم‌های روز سینما هستند که جزو تولیدات سینمای ایران نیستند و چه بسا میزان تماشای بسیاری از این فیلم‌های عمدتاً تولید هالیوود، به مراتب بیش از فیلم‌های سینمایی ایرانی باشد. وقتی اساساً این بخش پرمخاطب را در یک برنامه سینمایی تلویزیونی نایده می‌گیریم، یعنی اساساً درک درستی از مخاطب نداریم. 

##

[کد مطلب: 176453] [تاريخ انتشار: بيست و ششم بهمن ۱۳۹۷ برابر با پانزدهم فوريه ۲۰۱۹] [ نسخه مناسب چاپ ]
تقسيم با ديگران:

نظرات
نام: (الزاميست)
نظرات شما (حداکثر تعداد حروف با احتساب فاصله بين حروف 1000 حرف ميباشد):

Captcha
اعدادی را که در تصویر بالا می بینید (بدون فاصله گذاشتن میان آنها) در باکس زير وارد کنید و سپس دکمه ارسال را کليک کنيد
نظرات خوانندگان
ساير مطالب اين بخش
پربازديدهای اين بخش
چه کسانی بیانیه گام دوم خامنه ای را قدسی خواندند؟
عکس/ حادثه برای هواپیمای ایرانی در قطر
فیلم/ رگبار مسلسل و حمله نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم
فیلم/  لحظه حادثه فرود بدون چرخ فوكر ١٠٠ ایران ایر، بروی باند فرودگاه مهرآباد تهران
بازداشت ایرانی‌ها با پاسپورت جعلی اسرائیلی در فرودگاه‌های جهان! +عکس
فیلم/ یکی از پر بیننده ترین ویدئوهای توئیتر ایرانی ها
فیلم/  رشت/ ماموران نیروی انتظامی به میان جشن و شادی مردم در میدان شهرداری ریختند تا مراسم را به هم بزنند
عکس/  غَش‌کردن متهم به "فساد اقتصادی" در دادگاه
فیلم/ استقبال مردم کنگان از روحانی با شعار : کلیدساز دروغگو، کلید تدبیرت کو
طرح نام صادق لاریجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری در زمین خواری بزرگ کلاک
فیلم/ جشن چهارشنبه سوری مردم تهران در فلکه دوم تهرانپارس همراه با رقص و پایکوبی خیابانی
عکس/ ماموران امنیتی دفتر حزب پان ایرانیست در تهران را پلمپ کردند
آگهی های تجارتی