چگونه گذار از مسیح به مسیحیت صورت گرفت؟

محراب کلیسای سن پیر یکی از قدیمیترین کلیساهای مسیحی در انطاکیه

همزمان با آغاز سال جدید مسیحی، انتشارات "آلبن میشل" در فرانسه کتاب مفصلی به چاپ رسانده در هفتصد صفحه تحت عنوان "بعد از مسیح، ابداع مسیحیت" که حاصل مقالات مهمترین پژوهشگران تاریخ مسیحیت در جهان به شمار می رود.کتاب قصد دارد برغم تنوع مطالب آن به یک سئوال واحد پاسخ دهد : "چگونه گذار از مسیح به مسیحیت صورت گرفت؟"، در حالی که خود مسیح، یهودی نظارات، خالق دین تازه ای نبود (مسیح تورات را به شیوۀ خود تفسیر می‌کرد و هرگز نگفت که می خواهد دین و شریعت دیگری را جانشین یهودیت و قوانین آن کند).

به گزارش رادیو فرانسه، با این حال، دو هزار سال پس از میلاد مسیح، بیش از دو میلیارد نفر در جهان خود را مسیحی می‌دانند، هر چند این پرسش همچنان به قوت خود باقی است : چگونه مسیحیت زاده شد و نقش مسیح در این زایش تاریخی حقیقتاً چه بود؟

برای پاسخگویی به این پرسش نویسندگان کتاب "بعد از مسیح" پژوهش های خود را، در زبانی همه فهم، تا نخستین سال های عصر مسیحی یعنی سال های ٣٠ پس از میلاد مسیح و سپس قرن سوم میلادی به عقب رانده اند که طی آن برای اولین بار واژه "مسیحی" ابداع شد. با این اقدام نویسندگان کتاب در واقع کل تاریخ کلیسای مسیحی را نیز بازسازی کرده اند. زیرا، شناخت منابع مسیحیت اولیه به منزلۀ کنکاش در تاریخ شکلگیری نهاد کلیسا به عنوان متولی اصلی دین مسیحی است.

از این منظر، کتاب "بعد از مسیح" دو مزیت یا ویژگی دارد. اولین ویژگی آن، به عنوان مجموعه پژوهش های تاریخی و علمی، شالوده‌شکنی این تصور باطل است که گویا کلیسا داده ای الاهی یا ثمرۀ الهامات یک فرد است. کتاب نشان می دهد که مسیح هیچ تصمیمی دربارۀ پیروانش نگرفت. او نه آئین تازه ای آورد نه نهاد ویژه‌ای را جهت تبلیغ و گسترش این آئین تأسیس نمود. حتی نسل حواریون مسیح نیز برغم اقتدار معنوی و احترام شان در نزد مسیحیان نقشی در این زمینه ایفا نکرد.

مسیح دربارۀ پیروانش تصمیمی نگرفت، اما، پیروانش به جای او تصمیم گرفتند به این معنا که تأسیس کلیسا حاصل غیرمنتظرۀ ابداع خارق العاده و جمعی کسانی است که خود را پیرو آئین مسیح، یعنی مسیحی نامیدند. و این دومین ویژگی کتاب "پس از مسیح" است. مارسل گوشه، فیلسوف فرانسوی، در پی گفتار این اثر نوشته است : ابداع مسیحیت یا در اصل "ابداع کلیسا آخرین حلقه از زنجیرۀ رویدادهای بی‌مانندی است که عوامل محرک‌اش تماماً منطق رایج پدیده‌های تاریخی را به چالش می‌کشند."
 
فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران
[کد مطلب: 220436] [تاريخ انتشار: پنجم دی ۱۳۹۹ برابر با بيست و پنجم دسامبر ۲۰۲۰] [ نسخه مناسب چاپ ]
تقسيم با ديگران:

در زمینه‌ی انتشار نظرات کاربران گرامی رعایت چند مورد ضروری است
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
  • «پيک ايران» مجاز به ویرایش ادبی نظرات کاربران است
  • مطالبی که حاوی کلمات رکيک، غير اخلاقی و يا توهين به ديگران باشد منتشر نميشوند
  • نظراتی که پیرامون این خبر نباشد منتشر نمیشود
  • نطرات حاوی لينک منتشر نميشوند
نام: (الزاميست)
نظرات شما (حداکثر تعداد حروف با احتساب فاصله بين حروف 1000 حرف ميباشد):

Captcha
اعدادی را که در تصویر بالا می بینید (بدون فاصله گذاشتن میان آنها) در باکس زير وارد کنید و سپس دکمه ارسال را کليک کنيد
نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ ششم دی ۱۳۹۹ برابر با بيست و ششم دسامبر ۲۰۲۰ ، 12:19:21 توسط ایرانی
در این که مسیح ائین تاره ای را نیاورد شکی نیست چون مسیح گفت که نیامده تا ائین موسی را باطل کنه بلکه انرا به تکامل برسونه چون هیچ ایرادی در شریعت موسی نبود و چون مسیح گفت که تمامی توارت در یک جمله خلاصه میشه که خداوند خدای خود را به تمامی دل و جان خود محبت نما و همسایه خود را مثل نفس خود دوست بدار و گفت که حتی دشمنان خودتانرا نیز محبت کنید و مغلوب بدی مشوید. در واقع میشه گفت که مسیحیان از نظر روحانی همان یهودیانی هستند که مسیح موعود را که در تورات در موردش صحبت کرده را پذیرفتند ولی نه خود یهودیان اسرائیل و این درست است که مسیح دینی تازه نیاورد بلکه نجات از گناه را از طریق فدیه کردن خود و قیام خود را اعلام کرد و گفت که او شبان نیکوست شبانیکه حاضر است جان خود را برای گوسفندانش فدا کند و به این خاطر است که در مسیحیت دیگر قربانی کردن گوسفند برای پاک کردن گناهان دیگر معنی ندارد چون مسیح اون قربانی یا فدیه گناه شد بر روی صلیب و خداوند طالب قربانی گوسفندان نیست بلکه میگه رحمت میخواهم نه قربانی.



آگهی های تجارتی


پايان آگهی های تجارتی